« Tilbage

Göran i Canada

Jagtrejsen til Nord West territoriet var en livs oplevelse. Efter en lang rejse sluttede vi i den lille by Norman Wells med 700 indbygger. Der var vi i 2 dage og ventede på at flyve ind i Mackenzie Mountains. Da vejret blev bedre så tog vi et mindre fly der fløj os 300 km ind i ørknen. Vi fløj over bjergene som var 3000m høje og alt var sneet til.

Jeg tænkte, hvad skal vi gøre? Man kan da ikke jage i sne som går helt op til taljen. Endelig kunne jeg se en flod og søer med kun en smule sne. Vi landede ved en sø. Fast hilse outfitters i ”basecamp”. Efterfølgende blev vi fløjet med et endnu mindre fly ud til ”Spike Camp”, hvor vi modtog vejledninger, og efter et par timer ankom en anden jagt kammerat. Den næste dag tog vi en hurtig turbåd op af floden. Området var der ikke blev jaget i, i 4 år.

Vi gemte os i et stort krat og efterfølgende gik en time. Vores guide begyndte at brøle og en tyr besvaret ca. en kilometer væk. Pludselig begyndte det at rasle i buskene. Jeg blev beordret til at være forberedt. Med det næste skridt står der en grizzlebjørn bare 25 meter væk som står på bagbenene og prøver på at skræmme os. Min guide begyndte at trække i mig, men jeg hviskede at jeg ville skyde når den angreb.

Efter et stykke tid gik den 30 meter væk og stod nu atter på bagbenene igen med fronten mod os. Jeg valgte at stå op med mit kamera og fik to gode billeder af grizzlybjørnen. Vores guider havde været på jagt i 30 år, men de havde aldrig haft en så en stor bjørn, så tæt på. Derefter forsatte tilbagetrækningen og vi hørte tyren kom tættere og tættere på. Lige pludselig fik vi øje på den. På 40 meters afstand så vendte den siden til og så har jeg ramt den med et perfekt skud lige over skulderen og den faldt straks, hvorefter jeg følger op med et halsskud. Udskæring og partering af kød var en speciel oplevelse med viden om, den grizzlebjørn som var få hundrede meter væk. Shots! Tilbage til teltet hejser vi trofæet, kød og skindet op i træerne pga. bjørnefare.

Det med at sove i telte i temperatur under frysepunktet er virkelig ikke min kop te, men det med at når man skal på toilet om natten, så var man nød til at medbringe riffel og lys. Det var virkelig en oplevelse. Den næste dag fløj jeg tilbage til basecampen, hvor jeg var i 3 dage og ventede på mine 3 venner. De havde været på andre jagter, hvor de havde ude og scoute for en ulv som jeg også gerne ville. Men alt i alt i de 4 dage vi var der havde alle bidraget med deres elg i størrelse omkring 60 inches.

En fantastisk tur

Göran Holm

Tilbud på jagtrejser

Gør som 1000-vis af andre jægere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få rejsetilbud samt jagtrelaterede nyheder direkte i din indbakke

• Gode tilbud på jagtrejser
  • Info om jagt i udlandet